A ház 2005-ben

2005-re igen komoly károk érték az épületet a tetőfedés pusztulása miatt. A hiányos tetőrészek alatt a beázás miatt beszakadt a szabadkémény és a födém jókora részei, a kamra udvari fala erősen lepusztult a lefolyó víz miatt.

A tető taréjszelemenét  a két szélső ollószék és a második székállás helyén berakott oszlop tartotta, a harmadik ollószék - valószínűleg az osztófal süllyedése miatt - kidőlt. A szarufák jelentős része korhadásnak indult.




A házat ekkor vettem meg azzal a szándékkal, hogy amit lehet, megmentek belőle, megőrzöm és felújítom.
Először is tanácstalan voltam, hogyan kellene elkezdeni, mihez kell először fogni. A súlyos állapot és a sürgető, teendők a gondos tervezésre alig hagytak időt. A tennivalók fizikai nehézsége mellett egy pusztulás szélén álló házzal kapcsolatos döntéshozás felelőssége- a pontos állapot ismerete nélkül, a feladatban járatlanul és hasonló helyzethez értő szakembert nem ismerve - igen nagy terhet jelentett. A településen ráadásul ekkor alig volt ismeretségem mesterek, segédmunka, anyagbeszerzés terén. A megkérdezett ismerős kőműves tanácsára hozzáfogtam a vályog beszerzéséhez. Erre szerencsésen kaptam egy közel lakó embert, aki vállalta a vályog elkészítését a ház udvarán. Nem terveztem meg azonban, hogy mennyi ideig fog tartani a ez a munka.
A tető hiányos részein keretre feszített fóliát helyeztem el, ideiglenes védelemként az eső ellen.


 Sajnos a nyár igen esős volt. Az omladék kihordása után kidúcoltuk a veszélyes részeket és kiderült, a hátsó osztófal megsüllyedt, valószínűleg a befolyt víz hatására.
Az egyértelmű volt, hogy a tetőt újjá kell majd építeni és a falazat és a födémek javítása csak a tető teljes lebontás után végezhető el. Nem voltam azonban biztos abban, abban az évben el tudom-e végeztetni a falazat- és födémjavítást, ezért úgy terveztem, a tető lebontása után ideiglenes alacsony hajlású tetőt készíttetek. Eközben készült a vályog.
A ház belsejének és környezetének rendezése, a veszélyes részek dúcolása után kiderült, hogy a tető szerkezete alapvetően állékony. Ezért ideiglenes fólia fedés készítése mellett döntöttem.
A régi fedés eltávolítására és az új ideiglenes fedés készítésére 2005 szeptember elején került sor. A szarufák legtöbbje megtartható volt az ideiglenes fedés számára, néhány helyen volt szükség új szarufák elhelyezésére. A fedéshez hálóerősítésű tetőalátét-fóliát használtam. A fedés a tekercsekkel praktikusan és pontosan elvégezhető volt a szabálytalan formájú tetősíkokon.





A ház alapvetően biztonságban volt. A több hónapos küzdelem után ezt alig felfogható siker volt. Már lehetett foglalkozni a helyreállítás alapos előkészítésével, nyár végére elkészült és ott állt az udvaron a szükséges mennyiségű vályogtégla is.